Hazelnoten

De ook in Nederland inheemse hazelaar (Corylus avellana) is een gewaardeerd lid van de Berkenfamilie (Betulaceae). De vrucht van de hazelaar is de hazelnoot, waarvan de kern eetbaar is. De wilde hazelaar levert voldoende hazelnoten, maar de mens is daarmee natuurlijk weer eens niet tevreden geweest en heeft cultivars ontwikkeld die veel meer hazelnoten opleveren. Vandaag de dag levert het Turkse kustgebied aan de Zwarte Zee ongeveer 75% van de wereldwijde productie. De grootste Europese producenten zitten in Spanje en Griekenland.

De hazelnoot is zo'n beetje ovaal van vorm en is ongeveer 2,5 centimeter lang en heeft een doorsnede van 1,5 centimeter. De pit valt uit zijn harde schil wanneer deze rijp genoeg is. Deze pit is eetbaar en wordt rauw of geroosterd verwerkt en vaak vermalen tot een pasta. De meeste bekende toepassing van deze pasta is die van vulling in chocolade, zoals een praliné. Gemengd met chocolade ontstaan truffels.
Het eerste deel van de wetenschappelijke naam, Corylus, is Latijns en betekent 'helm'. Het verwijst naar de sterke noot die de kwetsbare pit beschermt. Het tweede deel, avellana, is een oude naam die de ooit beroemde Romeinse schrijver Plinius gaf aan de hazelnoot: nux avellana. Het vernoemt Avellana, een streek in Italië aan de Adriatische Zee, waar nu een klooster staat – de Fonte Avellana – en waar de hazelaar nog steeds uitbundig groeit.

Omdat noten in het algemeen bedoeld zijn om de winter te doorstaan voordat ze in het voorjaar weer tot leven komen, zitten ook hazelnoten boordevol voedingsstoffen. Hazelnoten zijn rijk aan eiwitten, koolhydraten, onverzadigde vetzuren, ijzer, mangaan calcium en vitamine E. Daarentegen is deze noot arm aan de ongezondere onverzadigde vetzuren.

Noten, zaden en pitten staan de laatste tijd nogal in de belangstelling van wetenschappers omdat ze een beetje een over het hoofd gezien onderdeel uitmaken van het zogenaamde Mediterrane dieet. Recent onderzoek toont namelijk aan dat het toevoegen van noten als hazelnoten aan je voedingspatroon op de langere termijn kan zorgen voor een verbeterde cognitieve functie, wat wil zeggen dat je hersenen langer op de juiste manier blijven functioneren[1]. Ook lijken de werkzame stoffen in hazelnoten een effect te hebben op het ontstaan van depressies[2]. Andersom is het ondertussen ook wetenschappelijk aangetoond: het westerse dieet met fast food en andere zooi levert zowel een depressie als verminderde cognitieve gezondheid op bij de onderzochte volwassenen[3].

Hier in Nederland zijn we eigenlijk een beetje gewend om pinda's te snoepen. Dat lijkt helemaal geen probleem, maar die pinda's zijn meestal overdadig met zout op smaak gebracht en zout is nu net een smaakmaker waar we dagelijks al teveel van gebruiken. Mijn suggestie is om af en toe eens een schaaltje hazelnoten naast je glas wijn neer te zetten. Ook een glas wijn past namelijk perfect in dat zo geroemde Mediterrane dieet.

[1] Valls-Pedrett et al: Mediterranean Diet and Age-Related Cognitive Decline: A Randomized Clinical Trial in JAMA Internal Medicine – 2015
[2] Opie et al: Dietary recommendations for the prevention of depression in Nutritional Neuroscience – 2015
[3] Jacka et al: Western diet is associated with a smaller hippocampus: a longitudinal investigation in BMC Medicine - 2015

Geen opmerkingen:

Een reactie posten